بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن
نوشته شده توسط : mj

تحقیقات اخیر پژوهشگران نشان می دهد که کمبود خواب باعث تغییرات اساسی در بدن و افزایش ریسک و نگرانی های جدی سلامت مانند چاقی، انواع بیماری های جسمی و روحی و حتی مرگ زودرس می شود.

 

کمبود خواب تأثیرات مخرب فراوانی بر سلامت فرد دارد که قابل جبران نیست. در عین حال خواب بیش از 6 تا 8 ساعت شبانه هم برای سلامتی مضر است. آنچه پژوهشگران حوزه خواب بر آن تأکید دارند، خواب شبانه بین 7 تا 8 ساعت است تا بتوانید تمام سطوح خواب را تجربه کنید. سطح یک خواب برای حافظه و یادگیری کافی نیست. سطح 2 (حرکات سریع چشم و خواب دیدن) مورد نظر است. شاید ندانید که کم خوابی بیش از مصرف الکل باعث تصادف می شود یا عاملی برای طلاق و جدایی است. پژوهشگران بر این باورند که کم خواب ها چهار برابر دیگران در روابط عاطفی به مشکل برمی خورند و سه برابر بیشتر افسرده می شوند.

 

خواب کافی و جلوگیری از مرگ زودرس 

محققان داده های 16 پژوهش جداگانه طی 25 سال بر روی بیش از 1.3 میلیون نفر و صدهزار مورد مرگ را آنالیز کردند. نتیجه تحقیقات نشان داد کسانی که معمولا کمتر از 6 ساعت در شب می خوابند 12 درصد احتمال تجربه مرگ زودرس دارند و کسانی که بیش از 8 تا 9 ساعت خواب شبانه دارند 30 درصد در خطر بیشتر هستند. محققان همچنان نشان داده اند کسانی که خوابشان را از 7 ساعت به 5 ساعت یا کمتر کاهش می دهند 1.7 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ به دلایل دیگر قرار می گیرند.

 

مدیریت وزن 

در شب فعالیت فیزیکی و نیاز به کالری کاهش می یابد اما خواب و متابولیسم از بخش یکسانی در مغز کنترل می شوند. وقتی احساس خواب آلودگی می کنید، مغز مواد شیمیایی آزاد می کند که سیگنال گرسنگی می دهد. اشتهای بیشتر و تحرک کمتر در شب باعث افزایش وزن می شود.

 

تأثیر کم خوابی بر کودکان 

کمبود خواب همچنین بر کودکان اثرات قابل توجهی دارد. کودکان کم خواب با افزایش خطر چاقی و بالا رفتن شاخص توده بدنی مواجهند. این خطرات می تواند بر روی بلوغ آنها اثر بگذارد. این کودکان 14 درصد بیشتر در معرض بیش فعالی در دوره نوجوانی قرار دارند.

 

خواب به حفظ مطالب و تقویت حافظه کمک می کند. کم خوابی باعث کاهش تمرکز و پایین آمدن سطح خلاقیت همچنین کندی در واکنش در کودکان می شود. خواب بعد از یادگیری می تواند مطالب را در حافظه ثبت کند. اگر بین یادگیری و خواب فاصله بیفتد باعث تداخل با عوامل خارجی خواهد شد بنابراین بهترین زمان برای حفظ و یادگیری مطالب قبل از خواب است.

 

بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن 

وقتی می خوابید سیستم ایمنی بدن، ماده شیمیایی به نام سیتوکین آزاد می کند که نقش محافظتی برای سیستم ایمنی دارد و به مبارزه با التهاب و عفونت کمک می کند و در بهبود آسم و آلرژی نقش مهمی دارد.

منبع





:: بازدید از این مطلب : 104
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: